Győr-Moson-Sopron megyében, hasonlóan a többi megyéhez, a 70-es évek közepe táján kezdtek megjelenni az utakon az akkor még modernnek számító Ikarus 200-as típusú autóbuszok közlekedni. Szűk negyven évvel ezelőtt azonban senki sem gondolta hogy még 2010-ben is fontos szerepet fognak játszani a megye valamint az ország tömegközlekedésében.
 
A 90-es évekig nagyjából ugyanazon típusú autóbuszok közlekedtek a megyében mint az ország többi részén. A helyi járatokon Ikarus 260 és Ikarus 280 típusú autóbuszok, míg a helyközi és távolsági közlekedésben mindezek mellett megtalálhatóak voltak még 211-esek, 250-esek, 255-ösök, 256-osok valamint 266-osok is.
 
’91-ben a Kisalföld Volán megvásárolta a proto Ikarus 284-est. Hat itt töltött éve alatt elég sokat betegeskedett, nagyrészt a váltó és a becsuklásgátló sorozatos meghibásodása miatt, végül 1997-ben selejtezték.
 
1993-ban kigördült a székesfehérvári Ikarus gyárból a 200000. Ikarus 200-as autóbusz is egy 280-as személyében. Eredetileg Oroszországba készült de a sikertelen export után a Kisalföld Volán megvásárolta és CCP-293 forgalmi rendszámmal máig forgalomban van.
 
1994-től a helyi járatos 260-asokat fokozatosan elkezdték felváltani a korszerűbb Ikarus 415-ös, majd később az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár és a Rába autóbuszai. A helyközi üzembe is került 1994-ben néhány 415-ös, azonban ezek nem váltak be eléggé és továbbra is 260-asokat vásároltak. 1999-ben a híres, hírhedt sikertelen orosz exportnak köszönhetően néhány 263-as és 280-as is a céghez került. Ezek kivétel nélkül a helyközi üzemhez kerültek.
 
2000-ben selejtezésre kerültek az utolsó 266-osok. Az 1983-as gyártású AFF-622-t megőrizték, jelenleg az Ipar úti telephelyen várja sorsa jobbra fordulását.
 
Az utolsó újonnan vásárolt Ikarus 200-asok 2002-ben kerültek a Kisalföldhöz, néhány 260-as és 280-as képében. Ezek a kocsik, a homlok- és hátfal kivételével, teljesen megegyeznek az Ikarus Classic típusú autóbuszokkal.
 
Az utolsó 200-as beszerzés 2003-ban történt. Akkor egy használt 256-os érkezett Kapuvárra. Rendszáma KTY-742 (ex. BPG-688), 1995-ben gyártották, a mai napig forgalomban van.
 
Győr helyi járatain az utolsó 260-asok 2009 január végéig közlekedtek, majd nyáron Sopronba kerültek, ahol még mindig közlekednek. A négy kocsi rendszáma AFF-578-581.
2009 szeptember végén az utolsó ráncajtós helyi kivitelű 280-astól is elbúcsúztunk, mégpedig a ’85-ös gyártású AFF-648-tól (ex. BX 53-90).
 
Végezetül néhány kép az előbb említett járművekről:
 

 

AFF-660, Győr, 2007 június. 2008-ban selejtezték.

AAH-874, Győr, 2008 június.

AFF-578, Győr, 2008 július. 2009 nyártól Sopron helyi.

AFF-581, Győr, 2008 július. 2009 nyártól Sopron helyi.

DUD-854, Győr, 2008 július.

CCP-293, Győr, 2008 szeptember. A 200000. Ikarus 200-as.

KGC-002 (ex. GZF-215), Sopron, 2009 április. Orosz exportból visszamaradt, eredetileg 3 ajtóval rendelkező 263-as.

AVC-935, Sopron, 2009 április. Eredetileg Győr helyi, később Győr helyközi tartalék, jelenleg Sopron helyiben leállítva.

KTY-742 (ex. BPG-688), Kapuvár, 2009 július. Az utolsó Kisalföld Volános 256-os.

IAA-832, Győr, 2009 február. Az egyik 2002-es 280-as.

AFF-648, Győr, 2009 május. Az utolsó helyis ráncajtós 280-as volt. 2009 szeptember 23.-án dolgozott utoljára, 30.-án már bontották. R.I.P.

JXZ-916 (ex. DZE-269), Győr, 2009 február. Az utolsó ráncos a Kisalföld Volánnál. Jelenleg tartalék.

A bejegyzés trackback címe:

http://agria-arrabona.blog.hu/api/trackback/id/tr791654607

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.