Ikarus EAG-ok a hevesi megyeszékhelyen
2010.03.11. 20:36
Az előző cikkemben már megismerkedhetettek az Ikarus EAG-okkal. Próbáltam olyan típusokat leírni, melyek hazánkban is fellelhetőek. Ezen típusok közül néhány példánnyal az Agria Volán Zrt. járműparkjában is képviseltetik magukat.
Elsőként a két 396.27-es érkezett a volánhoz, CCR-449 és CCR-450-es rendszámmal 1992-ben. Mindkettő Csepel alvázas és Cummins erőforrás található bennük. Ekkor még a „hokibotos” flottaszínt kapták meg. A ’449-esé kék, míg a ’450-esé vörös színű volt. Ezt a fényezést mára már az alul szürke csíkos, illetve a busz oldalán „pávatoll”-as design váltotta fel. Mind a két busz átesett már 2007-2008-ban egy-egy motorgenerálon, illetve 2009-ben egy teljes felújításon.
CCR-449 még a felújítása előtt megy Budapest felé.
CCR-450 szintén még a felújítása előtt indul Debrecenből Egerbe.
A felújítást Budapesten végezték, egykori EAG-os dolgozók. Többek közt kicserélték a vezetőülést, több helyen új szöveteket kapott a jármű, illetve ami utas szemmel még észrevehető: az olvasólámpák, az utasülésenkénti befúvók és a szélcsatorna is új burkolóelemeket kapott. Valójában az autóbuszokat újra megépítették. Ilyen felújításokat végeztek régebben a 200-asokon, illetve most a BKV-s 400-asokon.
A következő évben (1993) érkezett újjab öt kocsi az Egyeditől, de ekkor már a 395.52-es típusból. Elsőként a DZL-444-re került rendszám, talán emiatt újították fel ezt az autót elsőként a budapesti Lanta KFt.-nél(?).A DZL rendszámmezőben a következő Agriás EAG a ’470-es volt. Idővel a maradék három busz is megérkezett, EFL-602,’603,’694-es rendszámmal.
Ez az autó a Heves-Budapest-Heves vonal AV-s járatát végezte a felújításáig, azoban 2009 szeptemberében megszüntették ezt a járatot. Helyette egy Eger-Bp-Eger expresszt kapott.
Novaji illetőségű az autó, naponta jár az Eger-Nyíregyháza-Eger vonalon. Mivel falusi és nem nagyon foglalkoznak vele, nagyon le van lakva, sajnos.
Mostanában az ERG-883 helyett ő lett a fordás autó Kecskemétre.
Míg a GHP-404 revízión volt, az EFL-603-at hajtották a vezérei. Régebben mátraballai volt a szekér.
Mostanában egyre ritkább az Eger-Bp-Eger viszonylaton az E95-ös az egriek részéről.
1994-ben még négy példány követte a két DZL-t, és a három EFL-t. A négy 395.52-es rendszáma ERG-064,’807,’882, illetve a ’883 volt. Az ERG-807-es égett ki Budapesten, 1999.05.27.-én. Miután hazahozták, elkezdték újjáépíteni, ekkor kapta meg a HAU-436-os rendszámot és a "Phoenix" becenevet.
ERG-064 halad éppen Hatvan-Nagykökényes felé. A járat érdekessége az, hogy a járat Nagykökényesen éjszakázik, majd másnap reggel indul vissza Egerbe.
Nagyon szépen helyrehozták a "Phoenix"-et, talán csak az ablak színezésén észrevehető az eltérés.
Az őszi naplementében indul Miskolcra az ERG-882. A táv kb. 70 km, erre az útra éppen ideális egy E95-ös.
ERG-883 Kecskeméten a Noszlopy G. parkban.
Az 1995-ös évben csak egy példány érkezett az Egyeditől, 395.15-ös altípussal, illetve FDC-116-os rendszámmal.
Bélapáti kirendeltségű az autó, ennek megfelelően gyakran jár Nagyvisnyóra, illetve Szilvásváradra is. A két Scania alvázas E95-ös közül az egyik.
1996-ban csak az EAGtól vásárolt a volán autóbuszokat, szám szerint négy darabot. Két 395.52-es, egy 398.20-as és egy E94.60-as. A két 395-ös FHD-127 és GBG-188-as rendszámokkal érkeztek meg az egri székhelyű vállalathoz, de a GBG-n általam nem ismert ok miatt cserélni kellett a rendszámot, így kapta meg a GPH-672-t. A 398-as a GAC-270-es rendszámot viseli. 2009-ben ez is átesett egy teljes felújításon. Az E94-es ugyan 1996-ban készült el, de a volán nem vette át. Januárban sikerült Egerbe lehozni a gépet, de mikor észrevették, hogy erősen beázik, visszaküldték a gyárba. Mire az Egyeditől visszakerült a jármű, már március volt. A GDK-567 első munkanapja 1997.március 03.-án volt.
Szakadó hóesésben is megállják a helyüket eme csodálatos járművek. (Fotó: C56)
Régen ez az autó is járt az Ózd-Budapest vonalon, jelen pillanatban nem tudom, hogy létezik-e még ez a járat.
GAC-270 fordul be a debreceni buszpályaudvarra. Ezen a vonalon E95, illetve E98 is gyakori, de MAN SÜ283, vagy Lion's Classic is jár a hajdúságba.
Eger, Vasútállomás. Lomhasága miatt nem erőssége a meredek emelkedők "megmászása", amiből egyébkét nem kevés van Egerben.
1997-ben egy E98.01 és egy E95,52-es érkezett GHP-404, illetve GLB-584-es rendszámmal. Tavaly mind a két járművet felújították Budapesten.
GHP-404 - Budapest, Stadionok. Mióta a Közlekedési Minisztérium az Eger-Bp-Eger útvonalon a buszt részesítette előnyben, a lehető legtöbb "pávatollas" gépnek van bp.-i fordulója. A tempo 100 minősítés miatt ez az autóbusz is 110 perces (expressz) menetidővel ér a fővárosba, verve ezzel a vasút 150 percét.
Még 2007, vagy 2008 nyarán indul a 17,45-ös "bagázzsal" budapestre. Sulivasárnaponként az előző menetrend szerint három Agriás 17,40-kor, és három Volánbuszos autó 17,45-kor indult Bp.-re. Azóta a buszt is felújították és a menetrendet is megváltoztatták.
Az ezredforduló előtt két évvel az Agria Volán ismét vásárolt az Egyeditől autóbuszt, immár a második E98.01-esét, a GNR-164-et, illetve egy E95.04-et, a GSA-498-at. A GSA szintén átesett egy „revízión” a tavalyi év folyamán.
A tartalékosok kivételével az összes "zászlóshajó" forda szerint jár már a fővárosba. Hajnaltól késő estig fél órás az ütem Eger és Budapest közt, expressz és gyönygösi betérős felválva indul.
A felújítása előtt Fok-Gyem kijelzővel volt szerelve az autóbusz, de a felújítás során kapott Vultron vezérlőt és egy hozzá illő Buse kijelzőt, ami napjainkban már működik, be lett programozva a kép készülte óta. Ahogy a hűtőrácson is olvasható a felirat, ő a másik Scania alvázas E95.
A következő évben szintén kettő darab busz érkezett az EAG-tól. Egy E98.06-os, mely GUP-349 „néven” rohangál, illetve egy E95.04-es, mely GZH-154-ként gazdagítja az E95-ösök sorát a cégnél.
GUP-349 - Debrecen. Egy 150 perces útra dukál egy ilyen jármű. A GHP-hoz és GNR-hez hasonlóan ez a busz is Scania alvázzal és motorral van szerelve.
Cirka nyolc évvel ezelőtt érkezett meg az Agria Volánhoz az utolsó Egyedi, egy E98.41-es, IPZ-444 személyében. Érdekesség, hogy nem az Egyediben, hanem Debrecenben, az MJT-nél szerelték össze.
Télen ugyan több baj volt a "westing"-jével, illetve a fűtéssel, nyáron ezek a problémák nem jelentkeznek. Igazi csillagként tündököl a Volvo alvázával, illetve a maga 2002-es gyártási évével.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.