1961. január 1.-ig három autóközlekedési vállalat volt a megyében, melyet ekkor összevontak és a 3.sz AKÖV nevet kapta. A 60-as években nagy beruházásokba fogott a cég. Ekkor épültek ugyanis a mai napig látható Volán-telepek, illetve autóbusz-állomások. Ezen építkezések, beruházások befejezésével 1964. elején megalapították az üzemegységeket. Az 1968.-as év egy fordulattal indult, amikoris az AKÖV felügyeleti jogát átvette a Volán Tröszt. A 70'-es évek elején a vállalat megkapta a 3.sz Volán nevet, majd 1992-ben a -jelenleg is használatos- Borsod Volán (ZRt.) elnevezést.

Jelen állás szerint a Borsod Volán autóbuszai 7 üzemegységhez tartoznak: Miskolc(I), Ózd(II), Kazincbarcika(III), Sátoraljaújhely(IV), Mezőkövesd(V), Tiszaújváros(VI), valamint Encs(VII). Egyérteműen Miskolc a cég központja. Területi igazgatóság van még Ózdon, Sátorlajaújhelyen és Tiszaújvárosban. Részlegek Encsen, Kazincbarcikán és Mezőkövesden találhatók.

I.-es üzemegység, Miskolc:

Miskolc és a környéke Európa egyik legrégebben lakott területe. A török hódoltság után ipara is fejlődésnek indult. Ezt a fejlődést csak felerősítette a szocializmus, Miskolc igen jelentős iparváros lett. Főleg a vasgyártásra állt rá a város. Ennek következtében néhány környező falvat is hozzácsatoltak az iparvároshoz (pl.:Diósgyőr,Alsózsolca). Ma már inkább "csak" oktatási és kultúrális célpont. A Miskolci Egyetemnek igen széles képzési területe, ezért is jelentős, hogy megfelelő legyen Miskolcra a közlekedés. Ez főleg a Borsod Volán feladata, de a társ-volánok is besegítenek az egyetemisták kiszolgálása érekében.

Járműállomány:

Főleg a fent említett tényezőknek köszönhető, hogy a Hajdú-, illetve a Borsod Volán által közlekedtetett Miskolc-Debrecen és Debrecen-Miskolc járatok egyre inkább igazodnak a XXI.század igényeihez. Sok esetben örül az utazóközönség a változásnak, de vannak erre ellenpéldák is. Ahogy az ország összes volánja próbál haladni a korral, így a BV is szépen, lassan feljődik. Többek közt a 2003-as évjáratú, de 2005-ben beszerzett Marcopolo Andare-kal is az utazóközönség igényesebb, magasabb szintű kiszolgálása volt a cél. Ezt azt hiszem sikerült is elérni, de nem csak ezzel a 3 darab járművel. Ugyanebben az évben beszerzésre került még egy M.A.N. Lion's Coach, továbbá egy darab Volvo alvázra épült Irizar Century és három Irizar Intercentury típusú turista autóbusz. Cirka három évvel ezen járművek beszerzése előtt érkezett meg az utolsó E98-as a vállalathoz, IOA-679-es rendszámmal.

FLH-327 Debrecen-Miskolc járaton, még Debrecenben.

FLR-792 Gyuláról érkezett épp Miskolcra.

Ózd-Bátonyterenye-Budapest-Ózd közt állandóként jár az FLR-813.

IOA-679 Budapesten. Ekkor még Miskolcról közvetlenül az M3-asra ment a járat, és vissza. Ma már csak Budapest-Mezőkövesd közt utazhatunk az M3-ason.

Érdekesség képpen megjegyezném, hogy a Borsod Volán 2000. évben csak és kizárólag Ikarus Classic autóbuszokat vásárolt. Ennek eredménye képpen a mai napig sok-sok Classic szolgál a borsodi utakon. A határmenti, vidéki falvakban még mindig főként az Ikarus 200-as széria darabjai szállítják az utasokat a legközelebbi nagyvárosba. Az a főként szócska azért jelentős, mert ennél a cégnél is igen elterjedtek az AlfaBusz, a Credo, valamint az A.R.C. termékei. Az A.R.C.-t pedig még azért is fontos megemlíteni, mert ezeket a gépeket a Borsod Volán miskolci telepén, az ottani szakemberek, nagy odafigyeléssel szerelik össze. Ezeket a miskolci vasakat viszik falura, 266-ost, 280-ast és több más már-már műemlék jellegű autóbuszokat váltani. Hogy extrém példákat hozzak fel, Aggtelekre és Krasznokvajdára is került egy-egy 12,7 méteres gépszörny. Mind a két helyen 266-osokat váltottak. Míg Aggteleken a JLA-462-t, addig Krasznokvajdán a BHK-975-öt (?) váltotta LOA-489 és LOA-422. Az okosok mindig azt említik meg példának, hogy ahova új busz kerül, ott színvonal emelkedés következik be és azzal egyenesen arányos utasforgalom növekedés is tapasztalható lesz majd az adott vonalon. A BV-nél már jópár A.R.C. szolgál, majd meglátjuk, hogy vidéken is ez lesz-e a tapasztalat. Jelen állás szerint csak a Sátoraljaújhely térségében szolgáló buszok között nincs A.R.C., még Kazincbarcikának is jutott egy.

Ez a Classic is 2000-ben került beszerzésre.

Új BV-s flottaszín a spórolás jegyében.

Borsodban sok helyen még mindig 266-osokkal végzik a helyijáratokat. Tiszalúcon is.

Ma már nem, de régebben (iparváros volt) szükség volt a csuklós buszra, hogy el tudják szállítani az embertömegeket.

Első 12,7 méteres kocsija Kazinbarcikának.

Összességében mégis azt mondanám, hogy igen egységes a cég járműparkja. Kevés az olyan autóbusz, mely egyedül képviseli az adott márkát. Az ilyen járművek inkább a midi, illetve a túrista kocsik közt van. Mivel nincs túl sok, fel is sorolnám ezen autókat. Első város Mezőkövesd, ahol -a kettő közül- az egyik Iveco Midi City teljesít szolgálatot, FLR-860-as rendszámmal. "Testvére" Kazincbarcikán dolgozik, FLR-680-ként. Szintén mezőkövesdi a JMN-897, amely az egyetlen E94.53-as a vállalatnál. Most kell megemlítenem a HTR-840-et, mely szintén az egyetlen, de ő az egyetlen E95.10-es a BV állományában. Nem túl sok volán büszkélhedhet egy E91-essel, de a tiszaújvárosiak igen. Ugyanis ez az EAG a HIY-181 frsz.-re hallgató egyetlen E91-es a cégnél. Említésre méltó még az FLR-792 rendszámú M.A.N. Lion's Coach is. Végül az ózdi telephelyes MB Conecto LF, melynek FLX-672 a rendszáma.

A 'barcikai Iveco.

Mezőkövesd-Miskolc távra szerintem tökéletes jármű.

 HTR-840 indul Mezőkövesdről Miskolcra.

Tiszaújvárosban helyijáratozik a '181.

Szerintem iszonyatos ballövés volt Ózdnak adni ezt az autót...

Mint ahogyan az az ország többi részében is igen jellemző típus az Ikarus 200-as (és Classic), az Ikarus EAG és néhol az Ikarus 400-as szériája, ezek a típusok ebben a megyében is mind megtalálhatóak. A 200-as széria szinte minden típusából van a BV-nek. A máshonnam már teljesen eltűn 266-osból is több, mint ötvenet számlál a cég. Szintén nagyon sok 260.32-es szolgál a borsodi utakon. Ezeknek a száma is ötven felett van. Az EAG palettájáról is az E97 és az E99 kivételével szinte minden típus fellelhető. Az E94-eseket eredetileg elővárosi, falujáró autóbuszoknak tervezték, de Ózd és Kazincbarcika is közlekdtet másodrészként egyet-egyet a fővárosba. Ezt leszámítva Ózd E95-ösöket, valamint az FLR-831-et, Tiszaújváros pedig a GZH-093-at járatja Budapestre. Kazincbarcikáról és Miskolcról egy Irizar, illetve vagy az FLR-792, vagy az egyik Marcopolo megy. Az E95-ösök itt is inkább távolsági autónak vannak használva, bár ezek a járatok többnyire érintik a kisebb falvakat is. Legutolsó emlékem szerint a 396,398,E98-asok közül semelyiknek nincs állandó fordája, inkább tartalékok, vagy különjárati szolgálatot teljesítenek. Az Ikarus 400-as szériájából Borsodba csak 415-ösök mentek. Pontosan hét darab. Legutóbbi információim szerint: 5db - Miskolc; 1db - Tiszaújváros; 1db - Kazincbarcika(Edelény).

Egy encsi kirendeltségű 260.32-es.

Budapest, Stadionok.

Budapest-Tiszaújváros járat Mezőkövesden. A GZH-093 a törzskocsi.

CLK-443 Hevesen.

 Az egyik miskolci 415-ös a Búza téren.

Credo és AlfaBusz. E két gyártó képes jelnleg a hazai piacon nagy mennyiségben, rövid idő alatt autóbuszt gyártani. Kérdés, milyen minőségben. Néhány volán inkább Credo párti, néhány inkább AlfaBusz párti és kevesen ugyan, de vannak olyanok is, akik nem tudnak választani a két gyár járművei közül. Többek közt ilyen a Borsod Volán is. A Credo-t EC 11-esek és 12-esek, míg az AlfaBusz-t B7R, illetve B12B alvázra épített Regio-k képviselik. Míg a Credo inkább rövid távon jeleskedik, addig az AlfaBusz-t előszeretettel küldik akár hoszabb távra is. A kiskerekűek nagyjából ilyen Miskolc-Tiszaújváros távon közlekednek, ezzel ellentétben a Volvo-alvázas masinák járnak Sátoraljaújhely-Debrecen és Aggtelek-Ózd távon is. A Regio-t eredetileg nem 2-2,5 órás utakra tervezték, így az ülések is igen kényelmetlenné tudnak válni. Ezen kívül nyáron még a hosszú távokból kifolyólag a légkondícionáló-berendezés is megfontolandó lehetne, ámde ez plusz költségekkel járna.

Az egyik encsi EC11-es Miskolcon.

Egy régi homlokfalas EC12. Sátoraljaújhely, Vasútállomás.

A sárospataki autóbusz-állomásról fordul ki egy új homlokfalas Credo.

Miskolc-Jósvafő járaton a KMB-048. Ez is igen merész húzás szerintem a BV-től.

 

Folytatása következik...

A bejegyzés trackback címe:

https://agria-arrabona.blog.hu/api/trackback/id/tr731721053

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A polgármester kitagadta azokat akik nem Fideszesek 2010.03.03. 00:37:57

Történelmi nap 2010. február 25-e Sátoraljaújhely történetében. A város polgármestere, Szamosvölgyi Péter kitagadta azokat akik nem Fideszesek. A város polgármestere megnyilatkozásával, kirekesztette 2/3-át a város lakóinak, ugyanis a szavazó korúak 2/...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása